Monday, November 11, 2019

Teaching Tool #1 : Quizizz


Assalamualaikum,

Insya Allah pada hari ini saya akan berkongsi serba sedikit berkaitan dengan satu alat pembelajaran abad ke-21 (PAK21). Terdapat banyak cara untuk guru menggabungkan penggunaan permainan interaktif dalam talian yang percuma seperti Quizizz dalam Bahasa Arab, untuk menjadikan pelajaran menarik serta meningkatkan penglibatan pelajar. Peralatan yang saya gunakan diberi nama "QUIZIZZ". Ianya boleh diperoleh daripada pautan www.quizizz.com.
 
Guru mendaftar menggunakan pautan untuk membuat soalan: http://quizizz.com/admin 
Murid menyertai dengan memasukkan pin permainan: http://quizizz.com/join

==========
KELEBIHAN 
==========
Untuk pelajaran saya, saya biasanya menggunakan permainan interaktif dalam talian sebagai alat pedagogi untuk menyemak dan memperkukuhkan topik yang pelajar telah belajar. Cara tradisional menjalankan kuiz yang menggunakan pensil dan kertas adalah kurang menarik untuk pelajar-pelajar celik digital yang akrab dengan pelbagai teknologi digital yang ada hari ini. Bagi ramai pelajar pembelajaran berasaskan permainan digital adalah lebih seronok kerana ciri interaktif. Ia secara tidak langsung mencipta daya saing yang positif di kalangan pelajar dan juga 'rempah-rempah di dunia' penilaian formatif.
 
Permainan interaktif ini mempunyai masa atau "timing" yang boleh ditetapkan oleh guru supaya murid dapat menjawab soalan dalam tempoh masa yang telah diberikan. Contohnya, setiap soalan hendaklah dijawab dalam masa lebih kurang 2 minit. Setelah tamat masa tersebut, markah murid tersebut akan ditolak.

Sebagai contoh, saya mencipta soalan Quizizz dengan meletakkan gambar "Kata Tunjuk Dekat", untuk memberi perhatian kepada pelajar mengenai keterangan mengenai penggunaan kata tunjuk dalam bahasa arab. Setelah pelajar menjawab soalan itu, statistik akan menunjukkan berapa banyak pelajar menjawab soalan dengan betul. Berdasarkan ini, saya boleh mengukur berapa banyak pelajar yang mengetahui tentang penggunaan kata tunjuk tersebut. Saya juga akan meneruskan soalan dan jawapan dengan pelajar sehingga akhir soalan. Memandangkan para pelajar berada dalam keadaan yang kompetitif seperti pelajaran, mereka akan memberi perhatian tambahan dalam kelas kerana matlamat utama mereka adalah untuk memenangi permainan.

Untuk memperkuatkan mod persaingan, saya biasanya memuji lima orang murid yang mendapat markah tertinggi yang namanya muncul selepas setiap soalan. Papan markah "score board" muncul selepas pelajar menjawab setiap soalan; ini sentiasa berubah berdasarkan dua faktor, iaitu, i) mendapatkan jawapan dengan betul dan ii) masa yang diambil untuk menjawab soalan-soalan. Untuk menjadikannya lebih menarik, kadang-kadang, ganjaran kecil diberikan kepada pemenang dan juga tugas tambahan diberikan kepada pelajar yang namanya muncul terakhir di papan pemimpin. 

Satu lagi faedah Quizizz adalah memberikan hasil waktu nyata yang dapat dimuat turun untuk tujuan rujukan. Skor ini juga boleh digunakan untuk mengenal pasti pelajar yang lemah yang akan memerlukan perundingan peribadi untuk aktiviti pemulihan yang bertujuan untuk mengukuhkan pengetahuan tentang topik tertentu yang diuji melalui permainan. Ini menyumbang kepada kejayaan akademik setiap pelajar kerana ia memberikan pengalaman pembelajaran yang menarik yang disesuaikan. 











============
KELEMAHAN 
============
 1) JARINGAN INTERNET

Setiap permainan interaktif, mesti menggunakan jaringan internet. Jika dilihat pada masa kini, internet merupakan satu alat untuk menghubungkan permainan interaktif ini antara satu pemain kepada pemain yang lain. Seperti di sekolah saya, kemudahan internet atau wifi adalah sangat sukar untuk dicapai oleh setiap murid atau guru di dalam bilik darjah. Dengan situasi begini, maka permainan interaktif ini agak sukar dilaksanakan di sekolah saya.

2) GAJET/PERANTI

Merujuk kepada peraturan yang dikeluarkan kementerian Pendidikan malaysia, murid dialarang untuk membawa telefon bimbit ke sekolah. Oleh itu, ianya juga amat sukar bagi saya untuk menjalankan aktiviti ini semasa sesi pembelajaran di dalam kelas semasa hari persekolahan. Walaubagaimanapun, saya menjalankan permainan interaktif ini bersama murid ketika sesi kelas tamabahan pada cuti Sabtu.

2 comments:

  1. Pengisian yang sangat menarik. Lepas ni boleh la saya gunakan di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran kelas saya. Terima kasih banyak atas info ni.

    ReplyDelete

Teaching tool #3 : Google Classroom

Dengan rasminya Google Classroom telah menjadi pelantar pembelajaran menggantikan Frog VLE. Umum mengetahui Google Classroom adalah sa...